Modeli

Pet zvjezdica bez pauze: Sigurnost je prioritet Škoda Auta

11.11.2022

Škoda modeli su najsigurnija vozila u svojoj klasi.

Pet zvjezdica bez pauze

›  Svi Škoda modeli testirani na Euro NCAP testu od 2008. godine nagrađeni su sa pet zvjezdica.

›  Škoda kontinuirano optimizuje aktivnu i pasivnu bezbjednost svojih vozila

›  Prije 50 godina u Pragu obavljen prvi dokumentovani test sudara na teritoriji bivše Čehoslovačke.

›  Euro NCAP je modele Škoda Fabia i Škoda Enyaq iV proglasio najsigurnijim vozilima u svojoj klasi; Ocjena 5 zvjezdica za Škoda modele izvan Evrope

›  Poligon test centar u Úhelnice proglašen Crash Lab godine 2020

 

Mladá Boleslav, novembar 2022 - Najveća moguća sigurnost svojih vozila tradicionalno je imala poseban prioritet za Škoda AUTO i istovremeno dugu tradiciju: prije 50 godina, Škoda 100 L  bila je prvi dokumentirani test sudara na tadašnjem čehoslovačkom tlu u Pragu-Ruzyně. Škoda sada upravlja najsuvremenijim laboratorijem za sudare u svom ispitnom centru Polygon Úhelnice, koji je znatno proširen 2020. godine i čak ga je stručni časopis Automotive Testing Technology International proglasio Laboratorijem za sudare 2020. godine. Rezultati Euro NCAP referentnog testa i Global NCAP testa za sigurnost sudara potvrđuju uspjeh češkog proizvođača automobila u ovoj oblasti: od 2008. godine svih 15 novopredstavljenih Škoda modela dobilo je najvišu ocjenu od pet zvjezdica. U 2021. godini, Fabia i Enyaq iV su nagrađeni kao najsigurnija vozila u svojim klasama. 

Johannes Neft, član Upravnog odbora Škoda AUTO za tehnički razvoj, ističe: " U kompaniji Škoda doprinosimo celokupnom znanju u oblasti tehničkog razvoja kako bismo dosljedno povećavali aktivnu i pasivnu bezbjednost naših vozila. Naši modeli već u početnim nivoima nude brojne sisteme asistencije koji su inače dostupni samo u vozilima iz viših klasa vozila. Istovremeno, naša najsavremenija laboratorija za sudar Polygon Úhelnice nudi optimalne uslove za sveobuhvatno testiranje bezbjednosti naših modela. Na ovaj način možemo uključiti naše nalaze u razvoj vozila u veoma ranoj fazi. Najviša ocena od pet zvezdica u NCAP referentnom testu i u globalnom NCAP testu za bezbjednost sudara za svih 15 testiranih Škoda modela od 2008. godine je zaista veliki uspjeh.

 

Kontinuirana upotreba za optimalnu aktivnu i pasivnu sigurnost

Kako bi osigurala najbolje moguće uslove testiranja, Škoda je još jednom proširila svoju najsavremeniju laboratoriju za sudar u testnom centru Polygon Úhelnice u blizini Mlade Boleslav. Međutim testovi sudara su organizovani u današnjoj Češkoj Republici jako davno, prije čak 50 godina. Nakon prvog dokumentovanog testa u maju 1972. godine sa Škoda 100 L, testovi sudara su se nastavili razvijati i usavršavati.

Sigurnosna oprema u aktuelnim Škoda modelima

- Aktivna bezbjednost zahvaljujući savremenim sistemima asistencije

Danas svi aktuelni Škoda modeli nude široku sigurnosnu opremu. Svi modeli koji se trenutno mogu naručiti na tržištima Evropske unije opremljeni su kao standard sa Front Radar Assist sa anticipatornom zaštitom pešaka i biciklista (Front Assist) i Lane Assist. Front Assist upozorava vizuelno, akustično i nježnom intervencijom kočenja na neposredan sudar sa pešacima ili biciklistima i automatski koči vozilo u vanrednim situacijama. Lane Assist detektuje oznake na putu i granice vozne trake i pomaže u održavanju vozila u svojoj traci uz aktivnu pomoć pri upravljanju. U Evropi su standardni elektronski sistemi koji obezbjeđuju optimalnu vuču (ASR, ESP, XDS) i skraćenu udaljenost kočenja (ABS). Kočnica sa više sudara može spriječiti naknadne sudare u slučaju nesreće.

 - Široka paleta sigurnosna oprema za sve serije modela

Za sve aktuelne Škoda serije dostupni su dodatni inovativni, djelimično opcioni sistemi asistencije, koji su prije nekoliko godina bili rezervisani za još višu klasu vozila. To uključuje Travel Assist, čiji opseg varira u zavisnosti od modela. Adaptive Distance Assist (ACC) je uvek dio Travel Assist-a, u nekim modelima u prediktivnoj verziji. Ovo koristi slike sa kamere na vjetrobranskom staklu, kao i podatke iz navigacionog sistema i, po želji, rano reaguje na ograničenja brzine ili krive. Travel Assist takođe uključuje Adaptive Lane Keeping Assist, koji detektuje gradilišta i sve granice puteva. Vrhunska verzija Travel Assist dostupna je za Octavia i Enyaq iV porodicu. Tada je Emergency Assist jednako dio opsega funkcija kao i nova funkcija potpomognutog preticanja, što znatno olakšava preticanje. Osnova za to je Side Assist, koji označava vozila koja dolaze straga na udaljenosti do 70 metara. U seriji modela Octavia, Karoq, Kodiaq, Superb i Enyaq iV, Proactive Occupant Protection je dostupan kao opcija ili kao standard. Sistem detektuje predstojeći udar ili prevrtanje, unaprijed zateže prednje sigurnosne pojaseve, zatvara prozore i uključuje svjetla upozorenja na opasnost. Pomoć pri izbjegavanju, pomoć pri okretanju i upozorenje o izlasku također su dostupni za Octavia i Enyaq iV. U nekim modelima, opciona Park Assist nudi i funkciju obučenog parkiranja, u kojoj sistem bilježi pristup često korištenom parking mjestu, na primjer kroz uski, krivudavi prilaz. Ukoliko je potrebno, vozilo može da reprodukuje ovu stazu u bilo kom trenutku.

 - Napredna tehnologija osvetljenja za optimalnu vidljivost u svakom trenutku

Svi aktuelni Škoda modeli mogu biti opremljeni svjetlim, responzivnim i istovremeno energetski efikasnim LED farovima. LED tehnologija se takođe koristi u nekim zadnjim svetlima. Za Karoq, Kodiaq, Octavia i Enyaq iV, full-LED matrični farovi su ili dostupni kao opcija ili, u zavisnosti od varijante opreme, takođe kao standardna oprema. Zahvaljujući tehnologiji matrice, individualno kontrolisane LED diode mogu se koristiti za trajnu vožnju sa visokim snopom bez zaslepljivanja drugih učesnika u saobraćaju. Čim kamera registruje vozila, reflektivne osobe ili objekte na vetrobranskom staklu, inteligentna tehnologija osvetljenja ih automatski blokira iz svetlosnog konusa.

 - Pasivna bezbjednost sa do 10 vazdušnih jastuka, kao i ISOFIX i top tether priključci

U zemljama Evropske unije, svaki Škoda model ima najmanje šest vazdušnih jastuka. Standardne karakteristike uključuju vazdušne jastuke za vozača i suvozača, vazdušne jastuke sa prednje strane i dva vazdušna jastuka za glavu, koji takođe pokrivaju bočne prozore prvog i drugog reda sjedišta. Dva bočna vazdušna jastuka na spoljnim zadnjim sjedištima su dostupna kao opcija. Sa dodatnim centralnim vazdušnim jastukom između prednjih sjedišta, koji sprječava putnike da se sudaraju jedni sa drugima u slučaju sudara, porodica Enyaq iV ima do devet vazdušnih jastuka, a Octavia, uključujući standardni vazdušni jastuk za koljena, čak deset. Za sigurno pričvršćivanje dječijih sjedišta, svi‑Škoda modeli imaju  ISOFIX nosače i treću gornju tačku sidrišta na spoljnim zadnjim sjedištima. Četvrta generacija Fabia, Scala, Kamiq, Octavia i Enyaq iV (osim Enyaq iV 50) imaju dodatne ISOFIX nosače i vrhunska sidrišta na prednjem suvozačevom sedištu kao standard na tržištima EU. ISOFIX nosači na prednjem suvozačevom sedištu su opciono dostupni za seriju modela Karoq, Kodiaq i Superb.

 - Moderna konstrukcija karoserije: torzijski kruta i apsorbuje energiju

Prilikom razvoja svojih vozila, Škoda AUTO uvijek radi na visokoj torzionoj krutosti karoserije i istovremeno osigurava da apsorbuje mnogo energije. Zone deformacije apsorbuju što više energije u slučaju udara. Cilj je da putnički prostor bude stabilan u slučaju nesreće kako bi se putnici zaštitili na najbolji mogući način. Istovremeno, veća krutost tijela omogućava bolje karakteristike vožnje, jer se tijelo ne okreće u krivinama i točkovi uvijek ostaju u željenom položaju na putu. Škoda se sve više oslanja na toplo oblikovane i čvrste čelične komponente za svoje modele, koje se uglavnom koriste na stubovima A i B, pregradi i kardanskom tunelu. U četvrtoj generaciji Fabia, na primjer, udio tri najtvrđa čelika - višefaznog čelika, čelika ultra visoke čvrstoće i čelika kaljenog prešom - povećao se sa 15 na 40 posto u odnosu na svog prethodnika. Sve u svemu, Fabia karoserija se sastoji od skoro 80% čeličnih komponenti visoke čvrstoće i nudi idealan odnos krutosti u interakciji sa drugim dijelovima.

 - Optimalna zaštita pješaka

Još jedan važan aspekt razvoja vozila u Škoda AUTO je najbolja moguća zaštita za ostale učesnike u saobraćaju, posebno za pješake i bicikliste. Tu pomažu inteligentni sistemi pomoći i posebne značajke dizajna karoserije. Više od 200 različitih testova za zaštitu pješaka već se provodi u fazi razvoja novog modela Škoda.To uključuje, na primjer, propisane takozvane testove udarača, koji simuliraju uticaj testnog primjerka u obliku bedra na prednjoj haubi ili modela donje noge na prednji branik; kao i testove udara glave za odrasle i djecu za sudar sa haubom ili vjetrobranskim staklom. Da bi se zaštitili pješaci, kao i u slučaju sudara, dizajn karoserije takođe mora da obezbjedi dovoljno prostora između komponenti kao što su motor, amortizeri, šarke haube, brava haube i osovine brisača vjetrobranskog stakla. Poklopac haube koči udar namjernom deformacijom i nema oštre ivice ili tvrde strukture na prednjoj strani koje nisu apsolutno neophodne. Zaštita ljudi je takođe povećana materijalom koji apsorbuje energiju koji je pričvršćen ispred čeličnog ojačanja prednjeg branika. Sistemi asistencije kao što su Front Assist sa prediktivnom zaštitom pješaka i biciklista i pomoć u izbjegavanju pomažu u izbjegavanju nesreća sa pješacima ili biciklistima. Pomoć za izbjegavanje aktivno pojačava obrtni momenat upravljača kako bi pomogao vozaču da preduzme kontrolisane mjere izbjegavanja i spriječi neposredan sudar. Prilikom otvaranja vrata, sistem upozorenja na izlaz ukazuje na putnike kada se drugo vozilo ili biciklista približava otpozadi.

 - Specijalna zaštita za bateriju električnih vozila

Visokonaponske baterije električnih vozila kao što su Škoda Enyaq iV ili Octavia iV imaju dizajn otporan na udarce i posebno su zaštićene od električnog preopterećenja. Baterija je instalirana u podu vozila, sami moduli su zatvoreni u  stabilnom, vodootpornom kućištu koje može izdržati čak i nasilni udar. Škoda inženjeri posebnu pažnju posvećuju sprječavanju preopterećenja sistema za skladištenje energije. Sofisticirana sigurnosna tehnologija sa zaštitnim relejima i opsežnom tehnologijom senzora osigurava da je mogućnost električnog ili toplotnog preopterećenja baterije minimalna. Temperatura, stanje naelektrisanja i drugi parametri se stalno prate. Pored toga, visokonaponski sistem je dizajniran da bude suštinski siguran: u slučaju kvara ili nesreće, električne komponente se isključuju iz baterije u roku od milisekundi tako da se ne primenjuje napon. Nezavisni testovi, od kojih neki prevazilaze zakonske zahtjeve, pokazali su da su dobro zaštićeni baterijski paketi ostali neoštećeni čak i kada je tijelo deformirano i da je integrisani sistem gašenja radio bezbjedno i pouzdano u slučaju sudara u svim slučajevima.

NCAP testovi testovi sudara u Češkoj Republici: Pozadina i istorija

 

Mnogi interni testovi i simulacije u pripremi za Euro NCAP testove

U poslejdnjoj testnoj 2021. godini, Škoda Fabia i Enyaq iV bili su najsigurnija vozila u svojoj klasi na Euro NCAP testu. Evropski program za procjenu novih automobila je program koji su 1997. godine osnovala ministarstva saobraćaja, automobilski klubovi, osiguravajuća udruženja i istraživački instituti iz osam evropskih zemalja. Konzorcijum sprovodi testove sudara sa aktuelnim modelima vozila i procenjuje njihovu aktivnu i pasivnu bezbjednost, kao i bezbjednost spasavanja i oporavka. Najvažniji deo testnog programa je test frontalnog udara, za koji se Škoda AUTO intenzivno priprema uz pomoć sveobuhvatnih simulacija. Prvi glineni modeli novih vozila skeniraju se i pružaju različite tačke, krive i površine u računaru, od kojih se kreiraju prvi digitalni dizajni vozila. Nakon što je dizajn završen, cijelo vozilo se kreira u računaru. Koristeći simulacijske modele, svi uslovi opterećenja mogu se praktično testirati, a relevantna svojstva vozila kao što su krutost, čvrstoća, ponašanje sudara ili trajnost i akustika mogu se optimizirati. Prvom pravom testu sudara prethodi oko 1.000 kompjuterskih simulacija. Tokom razvoja vozila provodi se oko deset internih, stvarnih testova sudara, koji su dostupni i za pojedine dijelove tijela, na primjer haubu ili prednji branik. Svakom testu prethodi oko 140 virtuelnih simulacija.

 Čak i izvan Evrope, Škoda modeli su najsigurnija vozila u svojoj klasi. Global NCAP je dodijelio Škoda KUSHAQ i VW Taigun rejting sa 5 zvjezdica kao najsigurnije porodično vozilo za zaštitu putnika za djecu i odrasle. Škoda je također ostvarila odlične rezultate u ANCAP testovima za Australiju i Novi Zeland, gdje su modeli Fabia, Kamiq, Octavia, Scala, Karoq i Kodiaq dobili ocjenu od 5 zvjezdica.

50. godišnjica testiranja sudara u Češkoj

Prvi testovi sudara sa Škoda vozilima možda su se dogodili već 1968. godine u prostorijama fabrike u Mladoj Boleslavi, ali nema zvaničnih podataka o tome. U to vrijeme, Škoda 1000 MB vozila se uz zid brzinom od oko 20 km/h. Karburator je prilagođen tako da je automobil dostigao ovu brzinu prilikom mirovanja.

Prvi dokumentovani test sudara dogodio se u maju 1972. godine u Pragu-Ruzyně na lokaciji pored današnjeg međunarodnog aerodroma Václav Havel. Test je sproveo Nacionalni institut za automobilska istraživanja (ÚVMV) u skladu sa međunarodnim UNECE propisima (Ekonomska komisija Ujedinjenih nacija za Evropu). Vozilo koje je testirano je Škoda 100 L. Najnoviji Škoda model u to vrijeme proizvodio se od 1969. godine, a takođe se izvozio u zapadnu Evropu. Testovi su radili Iako u to vrijeme sigurnosna homologacija nije bila potrebna u Čehoslovačkoj, već je bila obavezna u zapadnoevropskim zemljama. Poligon za testiranje morao je biti planiran i izgrađen od strane zaposlenika ÚVMV-a gotovo samostalno. Razvili su parnu raketu za napajanje vozila s leđa na testnoj klupi bez vozača. Osnova postrojenja bila je posuda pod pritiskom od 300 litara sa zavojnicama za grijanje. Vozilo i raketa držani su u traci šinom koja je završila oko pet metara ispred betonskog zida. Tamo je parna raketa zaustavljena klinskom kočnicom, dok se vozilo udarilo u zid brzinom od oko 50 km/h. Brzina kojom je raketa pokretala automobil zavisila je od količine vode i dodatno je određena težinom vozila. Kamera velike brzine sa frekvencijom od 1.000 frejmova u sekundi zabeležila je tok testa sudara.

Nakon uspješne premijere, redovni testovi sudara odvijali su se u tadašnjoj Čehoslovačkoj. Postrojenje za testiranje u Pragu-Ruzyně ostalo je u funkciji do 1996. godine. Međutim, već 1975. godine ÚVMV je otvorio novi test objekat sa halom i vanjskim tornjem u prostorijama češkog proizvođača komercijalnih vozila Avia, gdje su ispitivanja udara izvršena padovima s visine. Pored toga, pribor za vozila kao što su sigurnosni pojasevi, sjedišta i krovni nosači već su testirani u ovom testnom centru.

 

Poligon test u Úhelnice

Nakon preuzimanja češkog ÚVMV-a, bivši TÜV Bayern i današnji TÜV SÜD otvorili su vlastiti test centar u općini Úhelnice kod Mlade Boleslav 1996. godine. Prvo vozilo koje je ovde testirano bilo je Škoda Octavia. 2000. i 2001. godine dvorana je obnovljena na poticaj Škoda AUTO i proširena je sa originalnih 50 na 100 metara. Vozila su se mogla ravnomernije ubrzati, tako da se položaj testnih lutki nije promijenio. Škoda je takođe odigrala ključnu ulogu u pokretanju prelaska sa analognih na digitalne kamere. Godine 2011, proizvođač automobila preuzeo je test centar i nastavio da radi sa TÜV SÜD Czech. U martu 2020. godine puštena je u rad najsavremenija, nova laboratorija za sudaranje. Iste godine proglašen je Crash Laboratory of the Year od strane trgovačkog časopisa Automotive Testing Technology International. Više je nego dvostruko veći od prethodnog objekta, dvorana za sudar sada je duga preko 180 metara. U srcu laboratorije je električni pogonski sistem. Može ubrzati dva frontalna vozila ukupne težine do 3,5 tone do 65 km/h ili jedno vozilo do 120 km/h. Trenutno se simulira direktan sudar dva vozila pri brzini od 50 km/h. Devet odraslih lutki i četiri dječije lutke različitog dizajna koristit će se kao putnici testnih vozila. Uz pomoć optičkog uređaja, lutke se pravilno postavljaju u vozila, a pravilan položaj sedenja proverava statička fotogrametrija. Brojna druga testna oprema za sve trenutne testne scenarije uključuje mjerni zid koji otkriva sile koje se javljaju u slučaju udara, kao i 20 statičkih i 30 HD kamera velike brzine za dokumentovanje svih testova sudara. U zasebnoj sali Škoda AUTO je takođe instalirala uređaj za poplavna vozila. Ako je potrebno, koristi se za praćenje testova sudara sa električnim vozilima.